O inwestycji

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Nowa stacja będzie w stanie odprawić 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie (nawet do 200 tys. dziennie).

Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj również pasażerowie będą mogli przesiąść się do autobusów, ponieważ przewidywany jest tu również wielostanowiskowy przystanek autobusowy. Również tutaj znajdzie się parking dla samochodów i rowerów.

Na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także poboczne wejścia ze strony północnej i południowej. Tutaj również będzie można spacerować po pasażu, którego najbardziej charakterystycznymi elementami będą odtworzone ściany starego dworca Łódź Fabryczna.

Zadaniem Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor jest realizacja nie tylko nowego budynku dworca, ale również modernizacja torów kolejowych w kierunku Łodzi Widzew o długości ok. 2,5 km, a także wybudowanie tunelu dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m.

Nowoczesny dworzec stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Głównymi elementami układu komunikacyjnego obsługującego dworzec Łódź Fabryczna będą nowoprojektowane ulice Nowotargowa i Nowowęglowa. Obecna ulica Węglowa ulegnie całkowitej rozbiórce.

Przebudowana zostanie istniejąca linia tramwajowa na odcinku od ul. Narutowicza do ul. Tuwima.

Po południowej stronie będą wykonane nowe przystanki tramwajowe. Będą one wyposażone w wiaty oraz tablice wyświetlające informacje o ruchu tramwajów, podłączone łączem światłowodowym do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem.

System drogowy wokół dworca zostanie znacznie przebudowany. Dojazd do dworca kolejowego Łódź Fabryczna zapewniony będzie ulicami: P.O.W, Składową i Węglową. Od północy powstanie dojazdowa droga do stacji poprowadzona po śladzie ulic Składowej, Węglowej i POW pomiędzy ulicą Kilińskiego i projektowanym przedłużeniem ulicy Uniwersyteckiej. Powstaną również nowe przystanki i trasy tramwajowe.

Tak przebudowany dworzec będzie mógł stać się częścią projektowanej w przyszłości obsługi linii średnicowej, przebiegającej pod centrum Łodzi prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. By linia powstała, konieczny jest dodatkowy układ podziemnych tuneli, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Szybki pociąg relacji Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław skróci podróż pomiędzy stolicą a Łodzią o ok. pół godziny, przyspieszając znacząco dojazd do Wrocławia i Poznania, i dalej - do Pragi i Berlina.

Wartość kontraktu brutto to: 1 759 289 451 zł.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy