Aktualności

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2013-09-06

Tajemnice węzłów betoniarskich

Poprawa wydajności pracy - to główna korzyść z faktu, że na budowie nowego Dworca Łódź Fabryczna stanęły dwa węzły betoniarskie o łącznej wydajności produkcji około 180 m3 mieszanki betonowej na godzinę. W skład każdego węzła wchodzą po cztery 100-tonowe silosy na cement i dodatki, cztery dozatory kruszywa oraz „serce” węzła czyli mieszalnik dwuwałowy o maksymalnej pojemności 2,25 m3 .
Mieszanka betonowa układana na poszczególnych działkach roboczych konstruowanego stropu na poziomie - 8, jest złożona z kilku składników. Część z nich w formie sypkiej, np. cement i popiół, jest przechowywana w silosach. Pozostałe składniki, takie jak kruszywo i piasek, znajdują się na utwardzonym placu węzła, a następnie ładowarką podawane są do zasypników.
Produkcja mieszanki betonowej jest skomputeryzowana i odbywa się pod ścisłą kontrolą Operatora Węzła Betoniarskiego. Ponadto nad jakością produkcji czuwają również technolog producenta betonów oraz inżynier ds. materiałowych Generalnego Wykonawcy NLF Torpol-Astaldi. Poszczególne składniki mieszanki są automatycznie naważane  w ilościach zadanych przez operatora węzła, a następnie transportowane do mieszalnika, z zachowaniem kolejności: kruszywo, piasek, cement, woda, domieszki. Zważone kruszywa, cement, woda oraz domieszki poprawiające urabialność mieszanki betonowej są mieszane przez około 45 sekund. Powstały w ten sposób zarób trafia do oczekującego na ładunek betonowozu, potocznie zwanego gruszką. W gruszce mieści się - w zależności od jej rodzaju - od 7do 11 m3 mieszanki betonowej. Suche betony, takie jak stabilizacja lub chudy beton drogowy, przewożone są w samochodach samowyładowczych (wywrotki). Produkcja podlega kontroli wewnętrznej zgodnie z zasadami Zakładowej Kontroli Produkcji.  
Umiejscowienie węzłów betoniarskich na budowie pozwoliło na znaczne skrócenie czasów betonowania z uwagi na wyeliminowanie czasu potrzebnego na transport, co w przypadku inwestycji prowadzonej w centrum miasta miało ogromne znaczenie.

Przy budowie całego węzła multimodalnego wykorzystanych zostanie ok. 750 tys. m3 betonu.... więcej

dodano: 2013-09-01

O postępach prac na płycie stropowej

Prawie 100 tys. m3 betonu i ponad 15 tys. ton stali wykorzystano już na budowie nowego Dworca Łódź Fabryczna – poinformowali w czwartek dziennikarzy pani prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i dyrektor kontraktu ze strony Generalnego Wykonawcy, Marcin Zaręba. Dziennikarze zostali zaproszeni przez kierownika budowy na płytę stropową na poziomie -8, która częściowo już została wykonana. Dowiedzieli się m.in., że płyta, na której stoją, będzie w przyszłości podłogą hali kasowej oraz poczekalni. Pod płytą znajdzie się część stacyjna: perony wraz z torami. Na budowie pracuje aktualnie ok. 350 osób, a używanych jest m.in. 6 żurawi wieżowych, 3 żurawie kołowe, 22 betonomieszarki (gruszki), 4 pompy do betonu,  8 koparek, 34 samochody samozaładowawcze oraz wiele innego sprzętu.... więcej

dodano: 2013-08-04

W obiektywie Szymona

Zapraszamy Państwa do niedawno uzupełnionej Galerii Foto. W zakładce "Impresje z budowy" można obejrzeć niezwykłe zdjęcia, których autorem jest nasz kolega, Szymon Pyziak. Szymon jest inżynierem i na co dzień pracuje na placu budowy, gdzie kontroluje, czy wszystkie prace przebiegają zgodnie ze sztuką inżynierską. Jak widać, ma również inny talent.... więcej

dodano: 2013-07-29

Urodziny Łodzi na budowie

Ponad 400 osób odwiedziło w ostatnią sobotę i niedzielę lipca budowę nowego Dworca Łódź Fabryczna w związku z 590. urodzinami miasta Łódź. Mieszkańcy byli bardzo zainteresowani projektem węzła multimodalnego, technologiami budowy, postępem prac. Nasi goście dowiedzieli się m.in., że aktualnie na budowie prowadzone są prace w trzech obszarach: budowy stacji, budowy parkingu oraz tunelu. W obszarze budowy stacji i parkingu trwają prace przy konstrukcji stropu na poziomie -8. Obszar o wielkości 65 tys. m2. podzielony został na trzy części, które z kolei zostały podzielone na działki robocze o wielkości ok. 25x25 m. Dotychczas zabetonowano 19 z 49 działek.... więcej

dodano: 2013-07-05

Pani Prezydent na budowie

W czwartek, 4 lipca 2013, plac budowy odwiedzili prezydent Łodzi Hanna Zdanowska oraz prezes PKP PLK ds. inwestycji Aleksander Wołowiec.  Obecni byli również przedstawiciele miejskich spółek, reprezentanci Inżyniera Kontraktu, Safege, a także dziennikarze. Pani prezydent zapewniła dziennikarzy, że inwestycja przebiega sprawnie, a postęp aktualnych prac jest dla niej satysfakcjonujący.  ... więcej

dodano: 2013-07-02

Studenci na budowie

Zagadnienia związane z projektem, a także aktualne prace przy konstrukcji stropu na poziomie -8 najbardziej interesowały studentów Politechniki Łódzkiej, którzy w drugiej połowie czerwca odbyli na budowie nowego Dworca Fabrycznego praktyczne zajęcia. Fachowe informacje na temat konstrukcji, postępu prac, a także wykorzystywanych rozwiązań budowlanych przekazali gościom specjaliści-inżynierowie, którzy czuwają nad sprawnym przebiegiem procesu projektowania i prac budowlanych: kierownik robót fundamentowych Dariusz Ateński oraz inżynier ds. konstrukcji Łukasz Majchrzak. Mamy nadzieję, że praktyczne zajęcia na budowie przyczyniły się do pojawienia się wielu piątek w studenckich indeksach.... więcej

dodano: 2013-06-15

Zabetonowano część stropu

W sobotę nad ranem zakończyło się betonowanie pierwszej działki roboczej w ramach konstrukcji stropu na poziomie -8. Betonowanie odbywało się z dwóch stanowisk i trwało nieprzerwanie 18 godzin. Mieszankę betonową dowoziło na budowę 20 betonowozów, w sumie pojazdy te wykonały ok. 180 kursów. Wykorzystano 1000 m3 betonu. Ze względu na konieczność utrzymania mieszanki betonowej w temperaturze ok. 15 st. C, betonowanie rozpoczęto poprzedniego dnia w godzinach popołudniowych. W celu prawidłowego ułożenia mieszanki, w trakcie wylewania użyto wibratorów buławowych wgłębnych – zadaniem tych urządzeń jest zagęszczenie masy betonowej aż do uzyskania przez nią pożądanej jednorodności i spoistości.... więcej

dodano: 2013-06-13

Rekonstrukcja elementów z fasady

Sztukaterie, gzymsy, parapety podokienne, gzymsy pod parapetami, gzymsy oddzielające piętra, tralki, niektóre części attyk – te i wiele innych detali architektonicznych z fasady starego budynku Dworca Łódź Fabryczna w Łodzi zostały zrekonstruowane w specjalistycznej pracowni zajmującej się konserwacją zabytków. Odlewy tych elementów, formy z kauczuku silikonowego oraz wzorniki z blachy ocynkowanej zostały właśnie przekazane Generalnemu Wykonawcy, Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor i złożone w odpowiednich warunkach na terenie należącym go głównego inwestora - PKP PLK.... więcej

dodano: 2013-05-20

Konstrukcja stropu -8 m

Generalny Wykonawca rozpoczął prace przy konstrukcji płyty stropowej na poziomie -8 m w części stacyjnej Dworca.  ... więcej

dodano: 2013-05-07

Kilka słów o baretach

10 tys. ton – taka ilość stali będzie wykorzystana w ramach aktualnego pozwolenia na budowę na potrzeby budowy 40 tys. m2 ścian szczelinowych i 250 baret (pojedynczych sekcji ścian szczelinowych) na budowie nowego Fabrycznego.  Obecnie kontynuowane są prace przy budowie baret.... więcej

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy