Parę słów o trakcji

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2016-08-26

Parę słów o trakcji

Sieć trakcyjna na Dworcu Łódź Fabryczna to sieć sztywna o napięciu   3 kV. Jest to rodzaj sieci stosowanej tam, gdzie nie ma miejsca, aby rozwiesić tradycyjną trakcję. Zwykle tego rodzaju rozwiązania stosuje się więc w tunelach i pod wiaduktami, właśnie ze względu na mniejszą przestrzeń nad płaszczyzną kontaktu sieci z odbierakiem prądu (pantografem). W zamkniętych obiektach typu tunelowego wysokość tej przestrzeni zwykle jest mniejsza niż w przypadku zastosowania sieci konwencjonalnej.

Zaletą sieci sztywnej jest jej mniejsza awaryjność (nie dochodzi do zerwań przewodów), a w efekcie większe bezpieczeństwo dla użytkowników.

Łódzki dworzec wraz z tunelem to obecnie drugi zamknięty obiekt w Polsce, w którym zastosowana jest sieć sztywna, po tunelu w miejscowości Tunel (powiat miechowski, woj. małopolskie). Warto zaznaczyć, ze coraz częściej to rozwiązanie stosuje się natomiast w infrastrukturze miejskiej tramwajowej (funkcjonuje m.in. w linii tramwajowej wzdłuż trasy W-Z w Łodzi, a także w tunelu tramwajowym na  Franowo w Poznaniu).

Każda sieć trakcyjna ma za zadanie doprowadzić prąd do pojazdów kolejowych. Bez względu na rodzaj, składa się z sieci jezdnej (napowietrznej) i sieci powrotnej (torów). Dzięki temu powstaje obwód, przez który przepływa prąd. Oczywiście obwód nie zaistniałby, gdyby nie lokomotywa, która jest odbiornikiem energii i łączy dwa bieguny. Biegun dodatni (+) doprowadzony jest do sieci jezdnej, a biegun ujemny (-) do szyn. Prąd płynie z podstacji trakcyjnej biegunem dodatnim do sieci jezdnej. Stamtąd poprzez pantograf dochodzi do układów elektrycznych pojazdu trakcyjnego, a z nich wraca przez koła jezdne szynami do bieguna ujemnego podstacji trakcyjnej.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy