Ze stali i szkła

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2014-10-28

Ze stali i szkła

500 ton – tyle stali potrzeba do budowy jednego z trzech świetlików na terenie nowego Dworca Łódź Fabryczna. Trwają zaawansowane prace przy konstrukcji zadaszenia podziemnego obiektu.

Zgodnie z projektem obiekt przykryją trzy świetliki, których zadaniem będzie doświetlenie najniższych poziomów stacji kolejowej.

Najbardziej zaawansowany jest świetlik w części zachodniej – wykonano już ok. 80 proc. konstrukcji stalowej. Układane są szklane panele wewnątrz stalowych rombów.

Od kilkunastu dni widać również charakterystyczny wypukły kształt świetlika w części wschodniej. Podporami dla niego są budowane repliki starego dworca. Niebawem rozpoczną się również prace przy konstrukcji świetlika środkowego, znajdującego się bezpośrednio nad halą peronową. Obecnie układane są dźwigary pod rusztowania w tym obszarze.

Dach będzie najbardziej charakterystycznym elementem powstającego obiektu. W założeniu projektantów, jego kształt ma przywoływać na myśl odwróconą łódź lub falującą parabolę.

Przekrój poprzeczny dachu w rejonie wejść będzie parabolą o rozpiętości ok. 40 m. W części zachodniej w rejonie głównego wejścia, przekrycie dachowe ma zmienną wysokość od poziomu  +16  m  do +8  m. Połać dachu będzie mieć przedłużenie po stronie północnej i południowej i będzie połączona ze szklanymi ścianami elewacyjnymi montowanymi do konstrukcji stalowej. W sumie całkowita szerokość konstrukcji z tymi przedłużeniami wyniesie ok. 86 m. W części centralnej dach obniży się do stałego poziomu +6,6 m.  Szerokość głównej konstrukcji tej części pozostanie taka sama i wyniesie ok. 40 metrów.

Na budowie trwają również prace przy konstrukcji stropu poziomu 0 z elementów prefabrykowanych. Największe z montowanych elementów ważą ok. 80 ton i mierzą ponad 30 m długości.

Na poziomie -16,5 m trwa budowa płyty dennej. W obszarze parkingu wielopoziomowego rozpoczęły się prace przy konstrukcji stropów pośrednich. W części dworca autobusowego rozpoczęły się prace murowe – wydzielanie pomieszczeń technicznych.

 

 

 

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy