Tajemnice węzłów betoniarskich

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2013-09-06

Tajemnice węzłów betoniarskich

Poprawa wydajności pracy - to główna korzyść z faktu, że na budowie nowego Dworca Łódź Fabryczna stanęły dwa węzły betoniarskie o łącznej wydajności produkcji około 180 m3 mieszanki betonowej na godzinę. W skład każdego węzła wchodzą po cztery 100-tonowe silosy na cement i dodatki, cztery dozatory kruszywa oraz „serce” węzła czyli mieszalnik dwuwałowy o maksymalnej pojemności 2,25 m3 .
Mieszanka betonowa układana na poszczególnych działkach roboczych konstruowanego stropu na poziomie - 8, jest złożona z kilku składników. Część z nich w formie sypkiej, np. cement i popiół, jest przechowywana w silosach. Pozostałe składniki, takie jak kruszywo i piasek, znajdują się na utwardzonym placu węzła, a następnie ładowarką podawane są do zasypników.
Produkcja mieszanki betonowej jest skomputeryzowana i odbywa się pod ścisłą kontrolą Operatora Węzła Betoniarskiego. Ponadto nad jakością produkcji czuwają również technolog producenta betonów oraz inżynier ds. materiałowych Generalnego Wykonawcy NLF Torpol-Astaldi. Poszczególne składniki mieszanki są automatycznie naważane  w ilościach zadanych przez operatora węzła, a następnie transportowane do mieszalnika, z zachowaniem kolejności: kruszywo, piasek, cement, woda, domieszki. Zważone kruszywa, cement, woda oraz domieszki poprawiające urabialność mieszanki betonowej są mieszane przez około 45 sekund. Powstały w ten sposób zarób trafia do oczekującego na ładunek betonowozu, potocznie zwanego gruszką. W gruszce mieści się - w zależności od jej rodzaju - od 7do 11 m3 mieszanki betonowej. Suche betony, takie jak stabilizacja lub chudy beton drogowy, przewożone są w samochodach samowyładowczych (wywrotki). Produkcja podlega kontroli wewnętrznej zgodnie z zasadami Zakładowej Kontroli Produkcji.  
Umiejscowienie węzłów betoniarskich na budowie pozwoliło na znaczne skrócenie czasów betonowania z uwagi na wyeliminowanie czasu potrzebnego na transport, co w przypadku inwestycji prowadzonej w centrum miasta miało ogromne znaczenie.

Przy budowie całego węzła multimodalnego wykorzystanych zostanie ok. 750 tys. m3 betonu.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy