Okiem żurawia

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2014-07-18

Okiem żurawia

Odpowiedzialność, brak lęku wysokości, dobry wzrok i słuch świetna kondycja fizyczna – m.in. takimi cechami musi się wykazywać operator żurawia wieżowego. Na budowie nowego Dworca Łódź Fabryczna pracuje aż 9 takich maszyn, a pan Lucjan Rosiak, rodowity Łodzianin, obsługuje jedną z nich.

Pan Lucjan ma ponadczterdziestoletnie doświadczenie w operowaniu żurawiami wieżowymi. Na budowie Dworca pracuje w żurawiu nr 7. Wcześniej operował żurawiem przy rewitalizacji EC1, a najwyższa maszyna, którą obsługiwał, miała 100 m. – Żuraw jest maszyną, która stale się rusza, zdarza się, że ugina się pod ciężarem ładunków. Brak lęku wysokości to jeden z niezbędnych warunków wymaganych od osoby, która nim kieruje – wyjaśnia. Jak tłumaczy, każda osoba, która chciałaby operować takim dźwigiem, musi przejść badania zdrowotne w kierunku wykrycia wad wzroku i słuchu, a także badania psychologiczne i neurologiczne. Przyszły operator musi odbyć co najmniej półroczne szkolenie zawodowe pod okiem doświadczonego pracownika. 

Odpowiedzialność to również niezbędna cecha operatora. – Tu każdy ruch związany jest z ludźmi, którzy są na dole. Trzeba bardzo uważać – wyjaśnia. Operator współpracuje z sygnalistą – pracownikiem znajdującym się na dole, z którym jest w stałym kontakcie i który informuje go za pomocą radia m.in. gdzie powinien skierować żurawia, aby nie tworzyć niebezpiecznych sytuacji. – Sygnalista jest przedłużeniem operatora – dodaje pan Lucjan.

Kondycja fizyczna w tej pracy jest ważna, ponieważ operator ma do pokonania kilka razy dziennie kilkaset schodów. – Wejście na górę zajmuje mi ok. 10 minut. Oczywiście zależy to od wysokości maszyny. Zanim operator uruchomi maszynę, sprawdza, czy wszystkie liny są sprawne i mechanizmy działają odpowiednio, po to, by upewnić się, że praca będzie bezpieczna. 

Zdaniem pana Lucjana, to praca, do której trzeba się przyzwyczaić, by ją polubić. Jak mówi, największym przeciwnikiem operatora, jest wiatr – przy sile do 10 m/s – praca odbywa się normalnie, jednak przy większym wietrze – musi być ograniczona lub wstrzymana. Aby ułatwić ocenę sytuacji w tym zakresie, żurawie wieżowe mają wbudowane wiatromierze.

Żurawie wieżowe na budowie nowego Dworca Łódź Fabryczna mają od 29 do 43 m wysokości. Ich wysięgniki wahają się od 50 do 55 m, a najwyższy możliwy udźwig na maksymalnym wysięgu to 2,4 t.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy