Kilka słów o baretach

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2013-05-07

Kilka słów o baretach

10 tys. ton – taka ilość stali będzie wykorzystana w ramach aktualnego pozwolenia na budowę na potrzeby budowy 40 tys. m2 ścian szczelinowych i 250 baret (pojedynczych sekcji ścian szczelinowych) na budowie nowego Fabrycznego.  Obecnie kontynuowane są prace przy budowie baret.

Budowę pojedynczej barety rozpoczyna się od wykonania murków prowadzących i wydrążenia szczeliny o głębokości do 49 m i o szerokości ok. 1 m. W trakcie drążenia do szczeliny wtłaczany jest bentonit – masa iłowa zabezpieczająca wykop przed osunięciem. Po wykonaniu szczeliny i wypełnieniu jej bentonitem, wkładane jest do niej stalowe zbrojenie. Dotychczas przy budowie baret wykorzystano już ok. 1500 ton stali w postaci koszy zbrojeniowych. Zbrojenia są dostarczane na budowę jako elementy prefabrykowane. Ze względów bezpieczeństwa nie jest możliwy transport koszy o długości ok. 50 m, z tego powodu są one przywożone na plac budowy w trzech częściach o długości ok. 15-18 m każda. Na miejscu poszczególne części są spawane. Zanim kosze trafią do szczeliny, po bokach montowane są tzw. dystanse – betonowe elementy, które stanowią otulinę kosza od gruntu i ułatwiają centralne osadzenie zbrojenia. Zbrojenie jest umieszczane na odpowiednim poziomie zgodnym z projektem.

Jeden kosz waży ok. 18-22 t. Po włożeniu kosza odbywa się betonowanie metodą kontraktorową – za pomocą rury wlewowej, która jest zanurzona w mieszance bentonitowej. Beton wtłaczany jest od dołu, a bentonit jest jednocześnie wytłaczany do odpowiedniego zbiornika, gdzie zostanie odpiaskowany i ponownie zdatny do użycia.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy