Konstrukcja stropu -8 m

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2013-05-20

Konstrukcja stropu -8 m

Generalny Wykonawca rozpoczął prace przy konstrukcji płyty stropowej na poziomie -8 m w części stacyjnej Dworca.  

W celu optymalizacji przebiegu prac konstrukcyjnych, obszar budowy płyty podzielono na 3 części, a każdą z tych części – na działki robocze. Realizowanie prac będzie się odbywało poprzez cykliczne betonowanie działek roboczych. Pierwsza część płyty została podzielona na 13 działek roboczych o wielkości ok. 25x25 m - każda z nich przyjmie ok. 1000 m3 betonu.

Prace rozpoczynają się od wykopania ok. 1,5 m ziemi do poziomu posadowienia płyty. Na odpowiednio wyrównane i dogęszczone podłoże układany jest tzw. chudy beton – jest to beton niekonstrukcyjny i stanowi 10-centymetrową warstwę wyrównawczą. Warstwa tego betonu jest odpowiednio wyprofilowana poprzez drewniane rusztowania, do których zamocowana jest folia o grubości 1,5 mm, służąca jako warstwa pomocnicza (w przyszłości przy realizacji wykopu metodą podstropową, chudy beton zostanie usunięty).

Na tak przygotowanym chudym betonie montowane jest zbrojenie konstrukcyjne, następnie jest przygotowywane deskowanie formujące pionowe elementy płyty i wreszcie na całą działkę roboczą jest wylewany właściwy beton.   

Warto podkreślić, że odpowiednią wytrzymałość elementy żelbetowe osiągają po 28 dniach. Przy tak dużej kubaturze obiektu, szczególną uwagę należy zwrócić na kontrolę termiczną betonu – zarówno w trakcie wylewania, jak i później - odpowiednio go pielęgnując. Polega to przede wszystkim na utrzymaniu optymalnej wilgotności materiału i niedoprowadzanie do dużej różnicy temperatur w trakcie wiązania. W tym celu w środku konstrukcji zostaną zainstalowane specjalne czujniki, które nie pozwolą na przekroczenie temperatury w środku betonu powyżej 55 st. C.

Zgodnie z aktualnym pozwoleniem na budowę, całkowita powierzchnia płyty wyniesie w obszarze stacji i parkingu ok. 65 tys. m2. Grubość płyty będzie wynosiła 120 cm w części stacji i 70 cm w części parkingu. Docelowo przy konstrukcji płyty stropowej będzie pracowało ok. 400 ludzi.

Płyta stropowa ma za zadanie:

- zabezpieczenie wykopu

- przeniesienie obciążeń stałych (ciężar własny, ciężar ścian działowych, ciężar konstrukcji dachowej)

- przeniesienie obciążeń użytkowych (ciężar wyposażenia pomieszczenia, przebywających w nim osób); konstrukcja stropu musi mieć zgodną z projektem sztywność, nie pozwalającą na przekroczenie dopuszczalnych wartości ugięcia

- zwiększenie sztywności budynku

- stworzyć podłoże dla posadzek i podłóg

- ograniczyć rozprzestrzenianie się ognia.

 

Zapraszamy do Galerii Foto w celu obejrzenia zdjęć z prac konstrukcyjnych płyty stropowej na poziomie -8 m.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy