Fabryczny przyjazny pasażerom

Korzystanie z serwisu jest jednoznaczne z wyrażeniem z zgody na wykorzystywanie plików cookie przez serwis.
Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia.

dodano: 2016-07-04

Fabryczny przyjazny pasażerom

Trwają przygotowania do odbiorów technicznych na budowie Dworca Fabrycznego. PKP PLK planuje, że po wielobranżowych odbiorach, w grudniu z dworca odjadą pierwsze pociągi. Planowanych jest ponad 100 składów w ciągu doby; więcej niż na starym dworcu - poinformowali o tym na placu budowy w poniedziałek, podczas spotkania z dziennikarzami, przedstawiciele Inwestorów: PKP PLK i Miasta Łódź.

- Na bieżąco monitorujemy największą kolejową inwestycję punktową w Polsce. Bardzo ważny będzie etap odbiorów. Łódź Fabryczna to przedsięwzięcie o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym nie tylko dla Łodzi. Wraz z przygotowywanym podziemnym połączeniem do Łodzi Kaliskiej stworzy nowe możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- Łódź Fabryczna będzie jedną z wizytówek miasta i regionu łódzkiego. Nowy dworzec i tunel wpisują się w ogromny program przebudowy i modernizacji miasta, uwalniają duże obszary inwestycyjne w centrum oraz zwiększają rolę kolei w ruchu aglomeracyjnym i wojewódzkim. Kluczowe dla samorządu i całego regionu jest kontynuowanie przez PKP PLK budowy tunelu średnicowego z nowymi stacjami: Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. Dzięki tym zmianom Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie dążyć do stworzenia drugiego po Warszawie systemu kolei podziemnej z trzema stacjami w sercu miasta. Będziemy intensywnie wspierać PLK w szybkim i terminowym odbiorze całej inwestycji – ocenił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.

Na stacji gotowe są cztery perony. W tunelu i obok peronów położono 12 km torów oraz zamontowano urządzenia srk. Kończy się podwieszanie sieci trakcyjnej w obszarze stacji. W szklanym budynku dworca znajdzie się ponad 37 tys. m² podwieszanych sufitów, ponad 20 tys. m² okładzin na ścianach oraz ponad 4 tys. m² szklanych ścian. Światło zapewni również 9 tysięcy lamp, w tym najnowocześniejsze energooszczędne oprawy typu LED. Aby wszystkie urządzenia na dworcu działały sprawnie położono 340 km kabli.

Trzypoziomowy obiekt jest przyjazny podróżnym, ponadto zastosowano rozwiązania dla osób niepełnosprawnych. PLK konsultowały projekt budowlany dworca z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome.

Wygodne poruszanie się pomiędzy trzema poziomami obiektu zapewnią 24 schody ruchome oraz 14 wind – wszystkie opisane alfabetem Braille'a. Dodatkowo system prowadnic na podłogach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejścia/wyjścia. Na krawędziach peronowych zastosowane zostaną płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o zmianie kierunku trasy.

W obiekcie przewidziano także kasę i toaletę dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Ponadto w zakresie urządzeń teletechnicznych przewiduje się budowę dźwiękowego systemu ostrzegawczego (DSO) zlokalizowanego na dworcu i w tunelu. System umożliwia nadawanie niezależnych komunikatów informacyjnych, również w sytuacji zagrożenia pożarem.

Zobacz filmy z placu budowy

Zobacz zdjęcia z placu budowy